Ha láttál már bannert, tudod, hogy miről van szó. De biztosan kevésbé ismered azt a rendszert, amely a hirdetések kiszolgálása mögött feszül. Gyorstalpaló blogposztunkban néhány karakteres fogalmat netre vetve eláruljuk, milyen ösztönös mechanizmusok és manuális beállítások segíthetik, hogy egy oldalletöltésnél olyan reklámok töltődjenek be, amelyek valószínűleg érdekelni fognak.
A net sűrűjében nyitott szemmel közlekedő user biztosan sokszor meglepődött már, hogy érdeklődési köréhez passzoló hirdetések ugrálnak fel előtte (vagy éppen azon, hogy mennyire az ízlése mellé lőttek), ez pedig nem véletlen (a másik végletről nem is beszélve). AdServeres-ek munkája fut a háttérben.
Mivel a negatív példák sokkal maradandóbbak és virálisabbak, kezdjük rögtön olyan esetekkel, ahol a tervező nagyvonalúan átsiklott néhány fontos tényező felett. Olyan apró hibalehetőségeket nem vett számításba, mint például a banner-zóna kompatibilitás teljes szétcsúszása, látszólag is a zónába nem illeszkedő méretarányú kreatívok megjelenítése. A legmulatságosabb esetek mégis azok, amikor a kontextusok keresztezik egymást. A végeredmény megmosolyogtató, baki parádé a négyzeten, amelyből valószínűleg hamarjában netes népművészet válhat.
Cikk és reklám tökéletes paradoxona - amikor vészjósló elhízási jövendölés jelenik meg az amerikai nemzetről, majd a cikk mellett feltűnik a meki akciója:
Itt is egy tökéletes konfliktus - Sör reklám az ittas vezetőről szóló cikk mellett:
Ezzel szemben a legtöbbször a hirdetési közeghez passzoló, nagyszerűen odaillő kreatívok töltődnek be a szemed előtt. Rettentő fontos a kontextus, a cikk környezete jelentősen növelheti a bannerek és a kampány hatékonyságát, így pedig az ügyfél endorfin szintjét is feljebb tornászhatjuk.
Kreatív és irtó ízléses - a ragasztó legfőbb tulajdonságához (=ragad) leginkább illő formátum hirdetés formájában:
Philips borotva reklámja egy abszolút férfiaknak szóló hír mellett az Index Sport rovatában a kézilabda-világbajnokság alatt:
Hogy megy a hirdetéskiszolgálás? Melyek a legalapvetőbb szakkifejezések? Összeállítottunk egy rövidke útikalauzt, hogy ti is megértsétek, hogy működik az AdServeres-ek háttérben futó munkája, milyen szakkifejezésekkel operálnak a mindennapokban.
Mi az az AdServer?
Egy ún. hirdetéskiszolgáló szoftver, amely segítségével pontosan be tudjuk állítani, melyik hirdetés (vagy kreatív), hol és mikor jelenjen meg. Fontos a pontos célzás, így azt is definiálni tudjuk, hogy kikhez, milyen célcsoporthoz jusson el az adott reklám. Ráadásul folyamatosan ellát minket statisztikákkal is, amelyekből később az AdServer-es rengeteg hasznos információt tud majd kinyerni a user-re vonatkozólag.
Mi az a kreatív?
Tulajdonképpen ez a megjelenő banner, ami kattintásra és/vagy konverzióra ösztönöz téged. Számos fajtája közismert az online világban - van, amelyik csak egy helyben áll, még akkor sem mozdul meg, ha fölé állsz egérrel. A legtöbben azonban pörögnek-forognak, térülnek-fordulnak, izegnek-zizegnek. Egyszerűen csak szeretnék felhívni magukra a figyelmedet. Számtalan kreatív megoldás létezik, ezek általában a weboldalak és sales house-ok médiaajánlatában is elérhetők.
Az első banner
A '90-es évek derekán az online tér vívmányai megállíthatatlanul tódultak a világra, a későbbi tech óriás cégek már túl voltak az első sikeres szárnypróbálgatásokon. A megélénkülő zajban a nyilvánosság középpontjába kerülő, műszaki vénával megáldott médiamunkások orgánumot alapítottak. A Wired magazin az 1993-as alapításától fogva végig arra törekedett, hogy összegyűjtse a világ legélelmesebb és legtehetségesebb tekis íróit, újságíróit és gondolkodóit, hogy élére állva a forradalomnak teret adjon a szárnyaló kreativitásnak és az újabbnál újabb technológiai vívmányoknak. Nem rekedt meg elméleti műhely szintjén az újság, hanem a munkatársak egy pragmatikus kis pionír közösségként működtek. Egy évre rá, 1994. október 27-én náluk jelent meg az első display hirdetés is, amely egy 468x60 pixeles banner megjelenés volt. Ez pedig újabb lökést adott az amúgy is javában zajló forradalomnak.
Íme, az első...
Mi az a konverzió?
Az online kampány hatására végrehajtott interakció, cselekvés. Ha például egy olyan bannerre kattintasz rá, amely szállásfoglalásra ösztökélt, majd az adott oldalra érkezve szobát is foglalsz az adott hotelben, az egy konverzió. A konverzióhoz elengedhetetlen a kiváló célzás.
Hogyan célzunk?
A jól pörgő kampány érdekében taktikázhatunk. Hirdetőként legegyszerűbben úgy tudjuk megtalálni a potenciális vevőinket, ha olyan oldalakon vásárolunk display megjelenést, ahol nagy valószínűséggel kattintani fogják a hirdetéseinket. Ehhez nézhetünk statisztikákat, demográfiai bontásokat az adott oldal olvasóközönségéről. De arra is lehetőség van, hogy a cikkekben elhelyezett kulcsszavak alapján találjuk meg potenciális vásárlóinkat. Maradva a korábbi példánál: szállásadóként nagyobb eséllyel érünk el konverziót olyan cikkeken, ahol kulcsszóként szerepel a szállásfoglalás vagy szobafoglalás kifejezés. Vigyáznunk kell azonban, mert hamar sütit (cookie-t) kaphatunk a vendéglátó site-tól.
MegCOOKIEztak. Tényleg baj lesz belőle?
Valószínűleg nem, viszont számítsunk majd arra, hogy visszatérve az adott oldalra az érdeklődési körödhöz kapcsolódó hirdetésekkel fognak majd bombázni, mivel az AdServer már tudja rólad, hogy előzőleg mik érdekeltek. A sztori nagyon egyszerű: eltárolták a böngészési adataidat. Még az is megeshet, hogy más webes felületeken is olyan szállásadó hirdetéseit látod majd, ahová egyszer már átkattintottál. Ezt pedig mind-mind a sütizésből kifolyólag tudják rólad.
Ha az eddig olvasottakat simán kiráztad a kisujjadból, semmi újdonságot nem írtunk számodra, szívesen látnánk téged az Indamedia Sales AdServer különítményében, ahol többek között Magyarország kezdőlapját, az Index-et is kiszolgáljuk display hirdetésekkel. Jelentkezésedet bátran továbbítsd hr-adserver@indamedia.hu címre "Adserver guru" tárgyelnevezéssel.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.