Nos, a „reklámügynökségnél szövegíró” vonal nem megy olyan jól. Az elküldött jelentkezéseimből mindössze egy interjúmeghívást kaptam, de már azt is, mondhatni, elszúrtam. A marketinges/kommunikációs munkatárs csapáson jóval előrébb járok. Több interjún is voltam és már a második adag próbafeladaton dolgozom.
Hogy mi megy rosszul a szövegírói vonalon? Őszinte leszek magamhoz és hozzátok is, tegnap ránéztem erősen kritikus szemmel a szövegírós önéletrajzomra, portfóliómra és azt hiszem, azért nem hívnak be, mert elég laposra sikerült mindkettő. Szóval most nekiugrom egy újabb önéletrajz és portfólió kombó készítésének, és megpróbálom felcsavarni a hangerőt.
Az interjúim közül hármat emelnék ki nektek. Egyet azért, mert rettenetes, egyet azért, mert tanulságos, egyet pedig azért, mert remek volt.
A rettenetes interjú
Ez volt az, amivel elszúrtam az egyetlen beindult reklámügynökségi pályázatomat. Sajnos hiába figyelmeztettek a jóakaróim, hogy kreatív ügynökséghez lazán, kreatívos külsővel illik beállítani, én csak azért is felvettem a fodros, fehér blúzt a fekete nadrággal. Meg is kaptam a büntetésemet két baseball sapkás, vicces-feliratos pólós, logós gatyás, deszkás cipős interjúztató srác képében. És ettől természetesen nem sikerült lelazulnom, sőt, olyan lettem, mint aki karót nyelt, felmondtam az önéletrajzomat, ahelyett, hogy a gyerekkori élményeim közül meséltem volna egy kreatív szakmába vágót. Nem is lettek rám kíváncsiak, hamar megköszönték, hogy eljöttem és a többi fordulóról udvariasan mondtak pár szót, de azóta sem kaptam próbafeladatot.
A tanulságos interjú
Sikerült megfelelően felöltöznöm, itt más gondok voltak. Egy magyar kereskedelmi középvállalkozás marketinges pozíciójára jelentkezve érkeztem meg hozzájuk. Emlékeztek még, hogy mi a kedvenc kérdésem? Hát igen, ezen az interjún kb. a 10. percben előjött és hiába találtam ki egy politikailag nagyon korrekt választ, ők túljártak az eszemen és nagyjából – nem túlzok – még másfél órán át boncolgattuk azt, hogy én miért hagytam ott már két munkahelyemet is.
Kizártnak tartom, hogy keresnek még, de azért a közel két óráért nagyon hálás vagyok nekik, mert sok mindenre rávilágítottak magammal és az interjúzással kapcsolatban is. Még gyúrnom kell a ”kitartó vagyok és bárkit elroppantok a szakmai állkapcsommal” kiállásomon, és megtanultam, hogy kialvatlanul nem érkezünk interjúra.
A remek interjú
Ezúttal sikerült kialudni magam, jól felöltözni és bizalmat keltően magabiztosnak lenni. Egy nagyon markáns márkaszemélyiséggel rendelkező művészeti kisvállalkozáshoz mentem. Motivációs levelet is kértek. Elég sokat kutattam utánuk, és ennek köszönhettem, hogy ráéreztem a karakterükre és a levelet is ennek szellemében írtam meg, valamint az interjúra is egy pontosabb képpel a fejemben mentem hozzájuk.
Kiderült, hogy a motivációs levelem „kikiáltott” a többi közül. Azt mondták – és ez legyen mindannyiunknak tanulság – hogy a motivációs levelek 90%-a csak a jelölt szakmai fegyvertárát csillantja meg, és a jelentkezők alig kapcsolják össze saját magukat a céggel, ahová jelentkeznek.
Ezzel szemben, pár jelölt és én, „belehelyeztük” magunkat a cég profiljába, és ez tetszett nekik. Az interjún ez a szimpátia azt hiszem, erősödött. Nem firtatták, hogy miért váltottam, kérdésekkel irányítottak, így arról beszéltem, ami valóban érdekelte őket, végül, amikor ők meséltek magukról, egy közös ötletelés is elkezdődött. Már meg is kaptam tőlük a próbafeladatot. Sokat dolgoztam rajta, elég jó is lett, meglátjuk, mi sül ki belőle.
Még néhány gondolat: minden motivációs levél egy kapcsolatfelvétel a saját imidzsünk és a kiszemelt cég imidzse között. Természetesen az előbbi simul az utóbbihoz, nem fordítva. Az önéletrajzunkat pedig nem kell minden jelentkezéshez újraszerkeszteni, de ha nem jönnek visszajelzések, nézzünk rá kritikus szemmel, és ne legyünk lusták felismerni, ha van még mit fejleszteni rajta.
Az egyik ismerősöm egy nagyvállalatnál vezető beosztásban dolgozik huszonakárhány éve, rengeteg önéletrajzot és interjút látott már. Ő mondta, hogy a tökéletes emberek nem érdeklik.
Megmutatjuk Dóra önéletrajzát és motivációs levelét. Egy szakembert is megkérdeztünk, mit gondol ezekről és az állásinterjún tapasztaltakról.
- Állásinterjúra készülve gondold át, hogy mit vársz a megpályázott pozíciótól. Nézd át újra az álláshirdetést, és az ott leírtaknak megfelelően rendszerezd az eddigi tapasztalataidat. Az interjú előtt készülj fel a leggyakrabban előforduló kérdésekre, de ami a legfontosabb: magadat add, és légy őszinte! Egy tapasztalt HR-es könnyen kiszúrja, ha a cél érdekében elferdíted a valóságot. Arra azért ügyelj, hogy ez egy munkamegbeszélés, és nem baráti találkozó. Ebben a helyzetben nem a humoroddal kell a beszélgetőpartnert levenni a lábáról.
- Személyes interjú esetén figyelj arra, hogy a cégkultúrának megfelelő öltözetben jelenj meg. Kreatív munkák esetén lazább ruha is nyerő lehet, míg egy hivatalosabb közegben elvárás az elegáns megjelenés. A klasszikus sötét nadrág illetve szoknya és világos ing illetve blúz kombinációval biztosan nem lősz mellé.
Dóra önéletrajza
A szakértő véleménye:
- Mielőtt elkezded írni az önéletrajzodat, szánj rá egy kis időt, hogy összegyűjtöd az erősségeidet. Ezeket felismerve határozd meg a CV-d szerkezetét. Így könnyen lehet, hogy nem az eddigi munkahelyeiddel, hanem sokkal inkább az eddig megszerzett tapasztalataiddal érdemes kezdened a felsorolást.
- Az önéletrajzod elején érdemes néhány mondatban összefoglalni az erősségeidet, kompetenciáidat. Az is pozitív lehet, ha a jövőbeni célkitűzéseidre is kitérsz.
- Figyelj a megfelelő tagolásra! Ha kiemeléseket használsz, azzal vezetheted az olvasó figyelmét.
- Mindig térj ki a tapasztalataidra is! Tehát a cégnév és a pozíció mellett írd le, hogy az adott munkakörben milyen feladatok tartoztak hozzád!
Dóra motivációs levele
A szakértő véleménye:
- Legyél lényegretörő, és mindig térj ki arra, hogy mivel tudnál hozzájárulni a cég sikereihez!
Két álláskeresőt követünk 4 héten keresztül. Naplózzuk, hogyan készülnek fel az álláskeresésre, hová jelentkeznek, és hogyan viselik az esetleges kudarcokat.
Önéletrajzukat és az álláskeresés folyamatát HR-esek értékelik ki, így az is kiderül, mi az, amit érdemes ellesni tőlük, és mi az, amit érdemes máshogy alakítani.
Tematika a 4 hétre:
Az első héten álláskeresőink bemutatkoztak, és meghatározták a céljaikat, illetva azt, hogy milyen csatornán fognak állást keresni. Petra első posztját ide kattintva olvashatják, Dóra posztjáért pedig ide kattintsanak.
A második héten a következőkre helyezzük a hangsúlyt: Hogyan keresnek állást? Milyen egy napjuk? Hogyan használják a közösségi médiát és a kapcsolatrendszerét? Erről a témáról itt olvashatnak Dórától és itt Petrától.
A harmadik héten megvizsgáljuk az álláskeresők önéletrajzait és a motivációs leveleiket. Hogyan, hány verzióban készültek ezek?
A negyedik héten pedig az álláskeresők összegzik, változtak-e az eredeti céljaik, és mi az, amit másképp csinálnának. Mi az, ami sikerült, és mi az, ami nem? Mit tanultak az álláskeresési folyamatból?
A posztokban bemutatott módszereket profik elemzik és értékelik.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.